Bývalý pedagóg, ktorý miluje šport, zmenil pred tridsiatimi rokmi svoju profesijnú cestu a stal sa podnikateľom. Dnes vlastní desiatky firiem, zamestnáva 400 ľudí a radí podnikateľom, ako sa nestratiť v legislatíve. Majiteľ spoločnosti Poradca podnikateľa, Juraj Málik, hovorí o tom, čo mu dali tri dekády v biznise.

Všetko to začalo prvým časopisom, ktorý vydal ešte váš otec. Spomínate si, čo bolo jeho obsahom a ako vaše podnikanie začalo?

Jasné, mám ho zarámovaný v kancelárii Poradca podnikateľa aj s otcovou fotografiou, ktorý bol môj hrdina a priateľ. Práve on mi jedného dňa zavolal, keď som pôsobil v Prahe ako učiteľ. Spomenul, že má nápad a chce založiť časopis. Trošku ma však zaskočil, keď mi povedal, že ten časopis je už v tlači s nákladom 15 000 kusov. Jeho prosba bola, či mu ich nepomôžem všetky predať. Bol som v podstate hodený rovno do vody a s najlepšími priateľmi sme to dokázali. Obsah bol na rok 1990 veľmi progresívny. Rozoberal sa tam zákon o súkromnom podnikaní, zákon o akciových spoločnostiach a praktické rady pre podnikateľov.

“Dávame ľuďom aktuálne a spoľahlivé informácie, návody a rady expertov tak, aby boli šťastní, pretože sú správne a to nie je málo”, hovorí Juraj Málik, majiteľ spoločnosti Poradca podnikateľa. Zdroj foto: Archív klienta

Bol o takýto obsah záujem? Podarilo sa vám predať všetky výtlačky?

Bolo to čerstvo po revolúcii a podnikanie ako také bolo naozaj v plienkach. Prvý neúspešný pokus bol prostredníctvom PNS v Bratislave. Vtedajší riaditeľ v domnení, že sa starý režim ešte vráti, nám predaj cez nich ani po troch dňoch vyjednávania nepovolil. Nakoniec sme to skúsili distribuovať cez vysokoškolských študentov „kamelotov”. Po troch týždňoch sme to všetko predali. To už bolo v tlači druhé číslo a začali sme budovať sieť pravidelných odberateľov. To bol aj môj prvý kontakt s reálnym biznisom.

Poradca podnikateľa na jar tohto roku oslávil 30 rokov. Čo všetko sa za tú dobu vo vašom biznise zmenilo? Ako to zmenilo vás?

Zo začiatku sme tlačili časopisy pre podnikateľov, neskôr pre daniarov, účtovníkov či právnikov. Na slovenskom a českom trhu sme za 30 rokov vytlačili 25 miliónov kusov. Všetci vnímali, že sme tí, čo vydávajú „knižky”. Dnes to už neplatí. Aktuálne sme komplexný vzdelávací a vydavateľský dom. Každý rok prejde našimi školeniami cez 12 000 záujemcov a online produkty odoberá vyše 50 000 zákazníkov. To, že sme zvládli transformáciu z printu do online potvrdzuje aj fakt, že návštevnosť na našich piatich portáloch je vyše 700 000 unikátnych návštevníkov mesačne.

Tá tridsaťročná cesta ma naozaj zmenila. Prerod zo športovca a učiteľa na podnikateľa chce nielen veľa úsilia a chcenia, ale aj skvelý tím. Ten vznikne, len keď sú ľudia šťastní, alebo aspoň spokojní. Všetky moje objavy, ako urobiť radosť, a tú premeniť na úspech, som spísal aj do štyroch knižiek, aby sa k nim mohol každý dostať a načerpať inšpiráciu. Naučil som sa tiež vkladať do ľudí okolo mňa dôveru a pomáhal im hľadať ich talenty. Tak, ako som sa to naučil pri mojom milovanom basketbale.

Zmenilo sa nielen podnikateľské, ale aj legislatívne prostredie. Ako ste vy vnímali tieto zmeny a čo vás naučili?

Kto nezvládol internet, dnes už zrejme neexistuje. My sme už pred 20 rokmi vstúpili na online vlnu a začali strategicky rozvíjať náš biznis aj týmto smerom. Dôležité bolo stanoviť si tiež vyššie ciele firmy, hodnoty. Toto by mali mať na pamäti aj dnešní podnikatelia, pretože všetci stále bojujú len za produkt, no netrápi ich, čo ich zákazník chce, aké má pocity, čo ho trápi, komu to povie a ako ho vypočujú. Teraz je tu pandémia, ktorá otočila všetko naruby. Naše tržby už aj predtým z 80 % tvorilo predaj online produktov, no do online priestoru sme museli prejsť aj s naším vzdelávaním zo dňa na deň.

Ste lídrom na trhu ekonomických a právnych informácií. S čím všetkým sa na vás firmy (klienti) môžu obrátiť?

Zameriavame sa na aplikáciu legislatívy do praxe v oblasti daní, účtovníctva, miezd, verejnej správy a najnovšie aj firemnej bezpečnosti. To sú oblasti, ktoré firmy potrebujú, aby mali bezproblémový výkon voči štátnej správe a ich partnerom. Máme tiež online poradenstvo, ktoré je bezplatne k dispozícii našim zákazníkom počas celého dňa. Sme takí „liečitelia”, keďže dávame ľuďom pohodu a istotu riešení. Na Poradcu podnikateľa sa môžu už 30 rokov spoľahnúť.

Všade teraz zúri spomínaná pandémia. Ako ste sa s ňou vysporiadali?

V prvom rade som si „upratal” hlavu a prestal venovať pozornosť negativite na sociálnych sieťach a v médiách. Ďalej som si určil časový horizont, ako dlho musím vydržať, aby moje firmy utrpeli čo najmenej, hlavne po personálnej stránke. Rozložil som si sily a začal hľadať kapitál, aby som to prežil. V prípade potreby som stále pripravený aj s kolegami z manažmentu redukovať naše výdavky tak, aby sme predišli nepopulárnym opatreniam.

V neposlednom rade sa netreba báť prelomových myšlienok. Ak vie dnes byť aj degustácia vína online, dokáže to aj váš biznis. Najdôležitejšie je začať.

Málokto možno vie, že Poradca podnikateľa má aj rôzne mimobiznisové aktivity a podporuje rôzne subjekty. Môžete priblížiť, o čo konkrétne ide?

Podporujeme štyri hlavné oblasti – deti a rodiny, umenie, šport a športovcov, školy a študentov. S manželkou sme sa pred 26 rokmi rozhodli, že budeme pomáhať. Vybrali sme si deti z detských domovov a pestúnske rodiny, ktorým prostredníctvom nadácie Rozum a cit pomáhame a rôznorodo ich podporujeme. Okrem toho ma teší umenie, a tak som sa rozhodol podporovať aj lokálnych umelcov zo Žiliny a okolia. Vznikla tak SOHO galéria priamo v našej firemnej budove – PP Centre. Príďte sa pozrieť. Ostal som, samozrejme, verný aj športu. S priateľmi sme založili mládežnícky basketbalový oddiel Victória u nás v Žiline. Šport mi dal veľa a cítil som, že teraz je rad na mne.

Myslím si, že každý z nás by mal mať aj svoj vyšší princíp a rozdeliť sa o svoje šťastie, čas, peniaze, či len o energiu. Je veľa ľudí, ktorí sa nenarodili pod „šťastnou hviezdou“ a potrebujú pomoc. Vypočujte a pozrite si príbeh PP z úst samotného majiteľa.